به گزارش روابط عمومی موسسه کمک به توسعه فرهنگ و هنر، عمده هدف ایجاد این مجموعه در پارک ملّت، ارائه­‌ی خدمات علمی، فرهنگی و هنری در رده‌های مختلف سنّی است که در دو بخش کودکان و بزرگسالان قابل تقسیم ‌است. بخش کودکان با دارا بودن سینمای کودکان، تئاتر، مرکز علمی و فضاهای نمایشگاهی، این امکان را فراهم می‌سازد تا در طول روز کودکان همراه مربیان و معلمان خود از فیلم‌های علمی ـ­ تفریحی مرکز استفاده کنند. بخش بزرگسالان که شامل سالن‌های نمایش فیلم، رستوران و کافی شاپ می‌باشد، فضای بحث و تبادل نظر را در کنار گذران اوقات فراغت در پارک فراهم می‌آورد. پیوستگی دو بخش کودکان و بزرگسالان از ویژگی‌های منحصر به ‌فرد این مجموعه است که امکان مراجعه خانواده شامل والدین و فرزندان را به مرکز فراهم می‌سازد. به‌طوری‌که برای هر یک از افراد خانواده فعّالیت علمی و تفریحی خاصّی پیش‌بینی شده است. معماری این بنا توسط رضا دانش‌میر یکی از معماران خوش‌فکر و خلاق نسل سوم به انجام رسیده است. او پردیس سینمایی پارک ملّت در تهران با همکاری کاترین اسپریدونف  به انجام رسانده است. این بنا برنده­‌ی جایزه‌­ی معمار سال ۱۳۸۷ خورشیدی شده است. پردیس سینمایی پارک ملّت، محصول همکاری رضا دانش‌میر و کاترین اسپریدونف بعد از تأسیس شرکت مهندسان مشاور حرکت سیّال در سال ۱۳۸۳ خورشیدی، است؛ پروژه‌ای که طرّاحان، آگاهانه به ‌دنبال یافتن زبان معماری خویش‌ در آن‌ هستند. این ساختمان در یک نگاه، فُرمی کشیده دارد و حجم آن یادآور فرم‌های اکسپرسیونیستی است و زیبایی‌شناسی آن ریشه در دیدگاه‌ مینی‌مالیستی دارد، ولی لزوماً خود پروژه مینی‌مالیست نیست. طرح پروژه از معدود طرح‌هایی است که در ایران اجرا شده، و به زیباترین بیان ممکن سازه و فرم معماری آن در یک هم‌گونی کامل نسبت به هم طرّاحی شده‌اند. به عبارتی دیگر، معماری پروژه محصول سازه و فرم آن می‌باشد. درست همین دیدگاه است که طرح پروژه را از یک دیدگاه فیزیکی مدرن یعنی حل عملکرد و رسیدن به فرم و سازه معماری جدا می‌نماید. لازم به ذکر است که این سخن نه به این معنی است که عملکرد پروژه مهم نیست، و یا نسبت به سازه و فرم معماری آن از اهمیت پایین‌تری برخوردار است و در اینکه عملکرد پروژه باید به ملزومات برنامه‌ی فیزیکی آن نیز پاسخ دهد، شکی نیست. ولی سخن بر سر آن است که حلّ عملکرد و پاسخ‌گویی به برنامه فیزیکی، هدف و غایت اصلی پروژه نیست. و به‌زعم راقم این سطور، همین دیدگاه و برخورد با معماری پروژه‌، شکاف عمیق بین نسل دوم و سوم معماران معاصر ایران را از هم مشخص می‌نماید. حجم پروژه زبانی ساده و سلیس دارد و خود آن نیز محصول فرم کشیده و نامعیّن سایت است. نظر به اینکه طرّاحی سالن‌های متعدّد در چنین پروژه‌هایی، لزوم به ارتفاع رفتن را اجتناب­‌ناپذیر می‌نماید، طرّاحان آگاهانه از پتانسیل سایت پروژه برای سرشکن کردن ارتفاع نهایی حجم استفاده نمودند و با طرّاحی دو سالن در زیرزمین تا حدودی توانستند ارتفاع ساختمان را تعدیل نمایند. فضاهای داخلی در هماهنگی کامل نسبت به هم طرّاحی شده‌اند. این سخن زمانی مهم می‌نماید که به یاد آوریم، مدیریت طرّاحی ساختمان‌های بزرگ با کاربریهای متفاوت و متنوّع بسیار دشوار است، و در اکثر موارد عمده دغدغه‌‌ی طرّاح، معطوف به ساماندهی عملکردهای آن می‌شود. ولی آنچه با بررسی این پروژه می‌توان فهمید، طرّاحان آن توانسته‌اند از این آزمون موفق بیرون بیایند و تنوّع عملکردها، آنها را از خلاقیت و طرّاحی فضاهای داخل باز نداشته است. استفاده کردن از شیب‌راهه برای دسترسی‌های فضاهای داخلی، بنا به مقتضیات سایت، انتخابی بجا و مناسب است، به‌خصوص شفّافیت نما و چشم‌اندازهای بیرونی نیز به کمک آن می‌آید، و باعث می‌شود ارتباط عمیقی بین بیرون و درون حجم برقرار گردد. از طرفی شکاف و فضای باز وسط حجم، که خود محصول سازه و معماری پروژه است، به‌خوبی توانسته چشم‌اندازی از سایت را در درون حجم پروژه قاب نماید. و این در حالی است که تأثیر این استراتژی در سازماندهی فضایی عناصر پروژه منجر به ایجاد سه فضای باز و کشیده شده است. فضای اول در زیرزمین به فعّالیت‌های نمایشگاهی، فضای دوم در همکف به ایوان سرپوشیده‌ی ورودی و فضای سوم در بالاترین سطح به رستوران و غذاخوری مجموعه اختصاص پیدا کرده‌اند. این فضای باز افقی توسط دو فضای عمودی در دو سوی خود که شامل فضاهای انتظار و خدماتی‌اند به یکدیگر متصل می‌شوند. به‌زعم راقم این سطور، این ترفند معماری که هم در ساماندهی فضای داخلی و هم در حجم ساختمان به کار رفته، باعث شده است تا تداوم فضای پارک در درون پروژه احساس شود. و این عامل یکی از مهم‌ترین نکات عطف پروژه است که باعث می‌گردد، حجم ساختمان پردیس سینمایی پارک ملّت به سایت آن تعلّق داشته باشد.