الف- اهداف
۱- کمک به توسعه فرهنگ و هنر اسلامی – ایرانی از طریق :
۱-۱- مدیریت بهینه مراکز فرهنگی هنری، آموزشی و تربیتی وابسته به وزارت متبوع
۲-۱- حمایت از برنامههای فرهنگی، هنری، سینمایی، سمعی، بصری، مطبوعاتی و انتشاراتی
۳-۱- حمایتهای مادی و معنوی از اهالی فرهنگ و هنر، محققان و پدیدآورندگان آثار و محصولات فرهنگی، هنری و رسانهای
۴-۱- ایجاد، توسعه و اداره مراکز و ارائه خدمات گردشگری برای اهالی فرهنگ و هنر
۵-۱- برگزاری رویدادهای فرهنگی، سینمایی، موسیقی و نمایشی در راستای اشاعه فرهنگ اسلامی، ایرانی به منظور ایجاد محیط با نشاط و امیدبخش
۶-۱- انجام هرگونه فعالیتهای اقتصادی در جهت پیشبرد اهداف و برنامهها
۷-۱- استفاده از ظرفیتهای فضای مجازی در جهت ترویج فرهنگ و هنر اسلامی
۲- کمک به توسعه منابع مالی و انسانی بخش فرهنگ با مشارکت بخش خصوصی
ب- چشم انداز
با توجه به وضعیت فعلی مؤسسه و در افق زمانی ۱۰ ساله :
۱- ایجاد و توسعۀ فضاها و ترویج فعالیتهای فرهنگی، هنری، گردشگری، صنایع هنری ودستی با توجه به مزیتهای ملی و دینی و با استفاده از ظرفیتهای بالقوه و بالفعل سازمانها و نهادهای مرتبط دولتی، عمومی و خصوصی، در راستای اهداف و سیاستهای کلی نظام و با رویکرد رونق اقتصاد فرهنگ و هنر و نیل به ایجاد برند بین المللی.
ج- راهبردها
۱- اتخاذ رویکرد اقتصادی در کلیه فعالیتها و برنامهها
۲- جذب مشارکت بخش خصوصی داخلی و خارجی
۳- استاندارد سازی فضاها و فعالیتهای فرهنگی، هنری و گردشگری
د- سیاستهای کلان
سیاستهای موسسه از وظایف، اهداف و مأموریتهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده و عبارت هستند از:
۱- توسعه، گسترش و بهره برداری فضاها و مراکز فرهنگی، هنری و مطبوعاتی با تأکید بر بهینه سازی خدمات فنی، تخصصی و آموزشی
۲- همکاری و مشارکت با مؤسسات و شرکتهای مشابه داخلی و خارجی در جهت توسعه برنامههای فرهنگی و هنری و ایجاد نشاط اجتماعی در کشور
۳- اعطاء و اخذ نمایندگی در سطح ملی و جهانی
۴- استفاده از ظرفیتهای قانونی برای توسعه فعالیتهای فرهنگی و هنری
۵- درآمدزایی و تأمین مالی از طریق تعریف منابع جدید برای بخش فرهنگ و هنر
۶- برنامه ریزی و ایجاد بسترهای لازم به منظور پرورش استعدادهای فرهنگی و هنری
۷- سیاست گذاری و برنامه ریزی به منظور کارآفرینی، اشتغال زائی و رونق اقتصادی بخش فرهنگ
۸- برنامه ریزی برای حمایت از صادرات خدمات و محصولات فرهنگی و هنری و صنایع دستی و حضور مؤثر فرهنگ ایران اسلامی در بازارهای جهانی
۹- افزایش بهره وری از فضاها و ارتقاء کیفیت برنامهها و رویدادهای فرهنگی و هنری
کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به موسسه کمک به توسعه فرهنگ و هنر است.